عاشق این دو ام

عالیم قاسیموف:خواننده شیدای آذربایجانی دمی که دهان به هنر نمایی می‌گشاید، گویی از فرش بریده و صدایش نغمه سرای پرده عرش است. هنرمندی که ریشه در اصالت‌های معنوی ملی دارد و شادابی و حرکت را دنبال می‌کند، موسیقیدانی که در جهان جایگاهی والا یافته است.


این در حالی است که سال گذشته هنگامیکه دوستداران عالم قاسموف، از اجرای برنامه وی در تالار وحدت نا امید شده بودند، در آخرین لحظات اعلام شد که این خواننده و 4 نوازنده همراهش می توانند برای یک شب در تالار وحدت به اجرای برنامه بپردازند. به گزارش ایسنا بر اساس گزارش سایت بی بی سی فارسی قاسموف در دنیای موسیقی شهرتی بیش از محمد رضا شجریان

خواننده مطرح ایرانی دارد به نحوی که برخی از کارشناسان صدای وی را جزو برترین صداهای موسیقی شرق در صد سال اخیر می دانند. وی همانند استاد شجریان در ایران ، جایزه ویژه یونسکورا به اعتبار سالها فعالیت هنری در موسیقی آذربایجانی و حفظ و انتقال درست نغمات آذربایجانی دریافت کرده است. قاسم اف پیش از اجرا در تالار وحدت در شهرهای زنجان و تبریز و به اجرای برنامه پرداخته بود. او پیش از آن نیز کنسرت های بسیاری در تبریز و سه کنسرت در تهران برگزار کرده بود و از او سه آلبوم در تهران منتشر شده است.


شهرت قاسموف سبب شده بود که سال گذشته از چند روز قبل از برگزاری کنسرت صحبتهایی درباره چگونگی دریافت مجوز اجرای کنسرت وی در تالار وحدت در بگیرد و حتی برخی رسانه ها از لغو این مجوز سخن گفتند. این در حالی بود که هیچ منبع رسمی درمرکز موسیقی وزارت ارشاد در برابر این خبرها واکنشی بروز نداده بود. اما درعمل و به رغم اعلام قبلی مبنی بر برگزاری این کنسرت در دو روز در تالار وحدت،علاقه مندان این خواننده مطرح تنها توانستند یک شب (21مهر) از صدای افسانه ای این پیر آواز آذربایجان بهره ببرند.


چهره های مطرح موسیقی ایران، همانند حسین علیزاده و فرهاد فخرالدینی و کیهان کلهر نیز در برنامه قاسم اف حضورداشتند . این خواننده 47 ساله که چندین عنوان معتبر بین المللی را در کارنامه خود دارد، در سن 27 سالگی و با بازی در نقش مجنون در اپرای لیلی و مجنون چشم ها را متوجه خود ساخت و سپس مدارج ترقی در آواز آذربایجانی را به نحوی پیمود که از وی به عنوان شایسته ترین جانشین خوانندگان صاحب نامی چون جبار قاریاغدی ، سید و خان شوشینسکی یاد می شود.


کنسرت سال گذشته قاسم اف با همنوازی گروه چهار نفره همراه وی آغاز شد . در این گروه مالک منصور اف (تار) رئوف اسلام اف ( کمانچه)، رفائیل عسگر اف ( بالابان) و ناطق شیرین اف ( نقاره ) می نواختند.


اجرای هماهنگ و تسلط نوازندگان بر تکنیکهای نوازندگی از تمرینات مداوم و پیوسته آنها حکایت می کرد. این هماهنگی تا بدان پایه بود که کار آنها قابل مقایسه با کمتر گروه ایرانی به حساب می آمد.


شروع آواز قاسم اف با اجرای گوشه هایی در دستگاه ماهور همراه بود. پختگی، صلابت و از همه مهمتر اوج کم نظیر وی، جنس زنگدار صدایش که با انعطافی حیرت انگیز در اوج و فرودها غلت می خورد فضای تالار وحدت را به حظی روحانی از این صدای اساطیری فرو برد.


حرکات دست این پیر اواز آذری و خواندن اشعاری که عمدتا در فضای تغزلی و عاشقانه سیر می کرد به اجرای وی جلوه افزونتری می بخشید.


از جمله نکات جالب توجه در کنسرت گروه عالیم قاسم اف استفاده آنها از ریتمهای لنگ (ریتمهای 5 ضربی و 7 ضربی). این ریتمها البته در موسیقی ایران از سالهای اولیه پس از انقلاب در کارهای حسین علیزاده حضور یافت. به گزارش ایسنا ،‌قاسم اف پیش از این نیز در لندن به اجرای برنامه پرداخته بود در این برنامه که نوازندگان و خوانندگانی از آسیای میانه حضور داشتند وبه همت "مؤسسه فرهنگی آقاخان" ، برای معرفی و شناساندن موسیقی محلی و سنتی کشورهای آسیای میانه برگزار می شد عالم قاسم اف به همراه دخترش، فرغانه اشعاری را به زبان ترکی آذربایجانی با همراهی تار و کمانچه اجرا کردند. سبک نواختن تار و کمانچه آذربایجانی که کمی شبیه به تار و کمانچه ایرانی اند، با نحوه‌ نواختن آن در موسیقی سنتی ایران تفاوت بسیار دارد و آوای کمانچه‌ آذربایجانی حزن خاصی دارد که به ناله عاشقی دل‌شکسته شبیه‌ است.


خوانندگان گروه، عالم قاسم‌اف و دخترش فرغانه قاسم‌اوا بودند. فرغانه تنها خواننده زنی بود که سراپا پوشیده بود


قاسم اف در سال 1957 میلادی در شماخی آذربایجان قفقاز متولد شد. او پیش از خواندن به چوپانی و رانندگی تراکتور مشغول بود و همانند همه موسیقی دانان که در دامان موسیقی مردمی پرورش می یابند، زیر و بم این موسیقی را آموخت و شناخت. او ردیف های موسیقی مقامی را نزد اساتیدی چون، «حاجی بابا حسین اف»، «آقاخان عبدالله اف» و«نریمان علی اف» فرا گرفته است . وی که موفق به دریافت نشان بزرگ آواز، با عنوان «جبار قاریاقدی اقلو» شده برجسته ترین و پرآوازه ترین خواننده آذربایجان است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد